להתמודד עם אתגרי החיים

להתמודד עם אתגרי החיים

הכלי הראשון בארגז הכלים שלנו הוא: התמודדות נכונה עם אתגרי החיים.


החיים, כבר אמרנו, מזמנים לנו אתגרים יום יום שעה שעה. את רוב האתגרים אנחנו לא בוחרים, אלא הם בוחרים בנו. הבחירה שלנו היא כיצד להגיב להם ולהתמודד איתם. האם אתם מפחדים מההתמודדות עם אתגרים ומחפשים דרכים לברוח מהם? האם האתגרים יוצרים אצלכם תחושות תסכול, מוציאים אתכם מאיזור הנוחות שלכם, מפריעים לשגרת החיים שלכם ובמקרים חמורים אף משתקים אתכם? אם עניתם 'כן' על אחת מהשאלות הנזכרות, עליכם להכיר את אחד הכלים החשובים שבארגז הכלים שלכם והוא: התמודדות נכונה עם אתגרי החיים.

מי שכמעט כל אתגר והזדמנות מפרים את שלוות הנוחות שלו או הופכים למשבר שמשתק אותו, יפחד תמיד מהתמודדות זו, ויחפש דרכים כיצד לברוח ממנה. פחד זה נובע מכך שאינו מבין את מקומם של האתגרים בחייו. מי שמבין שהאתגרים הם מנוף וקרש קפיצה להתרומם ולבנות קומה נוספת בנפשו, אינו חי בפחד מהאתגרים, אלא הוא מקבל את ה'לא נודע' כדבר טבעי, ואת האתגר כהזדמנות לעליה.

התמודדות עם אתגרים אינה בהכרח הצלחה. לא תמיד אנו יודעים לצלוח אתגרים ולהתרומם בזכותם, אנו מידי פעם נופלים, נפלנו בעבר וגם ניפול בעתיד. אנו בני אדם! אנחנו לא מושלמים. לשם כך אנו צריכים לשנן לעצמנו "שבע יפול צדיק וקם". כולם נופלים – גם צדיקים, החכמה היא לדעת לקום מהמשבר ולהמשיך קדימה. לא נאפשר לנפילות לשתק אותנו, ולהפיל אותנו לקרשים ב'נוק אאוט'. אנו יודעים שבאופן זמני, בסיבוב הזה של הקרב נפלנו, אך בסיבוב הבא ננצח, ויום יבוא וגם נכריע את הקרב.

זאת ועוד, מלמדים חז"ל "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם". הווה אומר, הכישלון הוא חלק בלתי נפרד מהלימוד, ובזכות הנפילות אנו צומחים.

מורה טוב לחשבון, לא מלמד את תלמידיו תרגיל אחד או שניים ואפילו לא עשרה. דרך זו תוביל אותם להיכשל בפתרון התרגיל הבא – אותו המורה לא לימד, כשינסו לפתור אותו בעצמם. הדרך הנכונה היא ללמד את העיקרון ואת הנוסחה ולהדגימם במספר מצומצם של תרגילים. עתה, כשידרשו התלמידים להתמודד עם תרגילים חדשים בעצמם, בהפעלת העקרונות שלמדו יחד עם תרגול רב, קרוב לודאי שהם ידעו לפתור אותם, בלי עזרה מהמורה שלימדם.

כך בדיוק יש להתמודד עם אתגרי החיים. יעוץ והכוונה בכל פעם מחדש, סביב מקרה שקרה או אתגר שצף ועלה, לא ישחררו אותנו מהתלות ביועץ, המטפל או המאמן, כי בכל פעם שיצוץ לו אתגר חדש, והם צצים כמעט בכל רגע, נזדקק שוב ליד המכוונת, לעצה נוספת או להדרכה חדשה.

התמודדות עצמאית ונכונה עם אתגרי החיים, תוכל להיעשות רק מתוך הבנת מקומם של האתגרים בחיינו ומדוע וכיצד אנו בורחים מהתמודדות איתם. תובנות אלו, תסייענה בידנו לבחור שלא לפחד מהאתגרים ששוחרים יום יום שעה שעה לפתחנו, אלא להתמודד עמם בצורה טובה ונכונה. על זאת, נעמוד בפרקים הבאים בהרחבה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *